Hoci je Komenského „škola hrou“ mimoriadne silný odkaz, oplatí sa pripomenúť si deň učiteľov aj v októbri. Odporúčania spred takmer pol storočia na Slovensku stále nie sú naplnené.
Na Slovensku a v Českej republike oslavujú pedagógovia Deň učiteľov každoročne 28. marca, v deň narodenia Jana Amosa Komenského. Táto tradícia sa zaviedla ešte v spoločnom štáte v roku 1955.
V iných krajinách je pre učiteľov sviatkom 5. október, deň podpísania CHARTY UČITEĽA na pôde UNESCA – výboru OSN pre vzdelanie, vedu a kultúru. Tento dátum bol v roku 1994 vyhlásený za Medzinárodný deň učiteľov.
Patrí sa pripomínať si oba dátumy
CHARTA UČITEĽA bola prijatá na mimoriadnej medzivládnej konferencii o postavení učiteľov v Paríži v roku 1966 a hlási sa k nej aj Slovensko. V jej texte sú zhrnuté odporúčania, ako majú krajiny učiteľov podporovať, aby podčiarkli ich celospoločenský význam a ako im majú zabezpečiť vyhovujúce podmienky na prácu.
A hoci je Komenského „škola hrou“ mimoriadne silný odkaz, oplatí sa pripomenúť si deň učiteľov aj v októbri. Odporúčania spred takmer pol storočia sú totiž na Slovensku stále aktuálne.
Odkaz pre ministerku školstva, ministra financií a celú koaličnú vládu
Plný text charty je dostupný v Univerzitnej knižnici v Bratislave. Vyberám z neho 12 bodov, ktoré by mohli pokojne nahradiť nezrozumiteľný vládny dokument Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Ide totiž o požiadavky, ktoré sa ani po takmer 50 rokoch nepodarilo na Slovensku naplniť:
- Pretože vzdelávanie je službou prvoradého významu a celospoločenského záujmu, zodpovednosť zaň musí niesť štát, ktorý musí zabezpečiť adekvátnu sieť škôl, bezplatné vzdelávanie v nich a materiálnu pomoc žiakom, ktorí to potrebujú.
- Pretože vzdelávanie je základným faktorom ekonomického rozvoja, plánovanie vzdelávania musí byť neoddeliteľnou súčasťou celkového ekonomického a sociálneho plánovania, cieľom ktorého je zlepšiť životné podmienky.
- Za účelom definovania školskej politiky a jej konkrétnych úloh je potrebné zabezpečiť úzku spoluprácu medzi príslušnými orgánmi, učiteľskými, zamestnávateľskými a rodičovskými organizáciami, ako aj medzi učebnými a výskumnými inštitúciami.
- V oblasti vzdelávania je potrebné tak dlhodobé, ako aj krátkodobé plánovanie a programovanie. Je potrebné si uvedomiť, že účinné zapojenie dnešných žiakov do života spoločnosti bude závisieť viac od budúcich potrieb než od súčasných požiadaviek.
- Politika určujúca prípravu budúcich učiteľov musí brať do úvahy potrebu zabezpečiť spoločnosť dostatočným množstvom učiteľov s nevyhnutnými morálnymi, intelektuálnymi a fyzickými kvalitami, ktorí majú hlboké odborné znalosti a zručnosti.
- Pretože dosiahnutie cieľov a úloh vzdelávania zväčša závisí od finančných prostriedkov, ktoré sú k dispozícii, v národných rozpočtoch vo všetkých krajinách treba prednostne vyčleniť adekvátnu časť národného dôchodku na rozvoj vzdelávania.
- Spomedzi rôznych faktorov, ktoré ovplyvňujú postavenie učiteľov, by sa mala osobitná starostlivosť venovať ich platu.
- Platy učiteľov by mali:
a) odrážať význam pedagogickej činnosti a s tým súvisiaci význam učiteľov v spoločnosti;
b) byť porovnateľné s platmi v iných povolaniach vyžadujúcich podobné kvalifikácie;
c) poskytovať učiteľom prostriedky na zabezpečenie uspokojivej životnej úrovne ich samotných a ich rodín, ako aj možnosť investovať do ďalšieho vzdelávania alebo kultúrnych aktivít za účelom zvyšovania ich profesionálnej kvalifikácie. - Aby sa učitelia mohli sústrediť na svoje pracovné úlohy, školy by mali byť vybavené pomocným personálom na vykonávanie neučiteľských funkcií.
- Školské budovy by mali byť bezpečné a v celkovom dizajne funkčné a atraktívne. Mali by umožniť efektívnu výučbu aj činnosti mimo vyučovania, predovšetkým vo vidieckych oblastiach, ako strediská spoločenských aktivít.
- Je potrebné zabezpečiť voľný prístup k flexibilnému systému škôl adekvátne prepojených, aby nič nemohlo obmedziť možnosti každého dieťaťa získať vzdelanie na ktoromkoľvek stupni alebo type vzdelávania.
- Všetky možnosti musia byť pre žiakov rovnako dostupné, aby si každý človek mohol svoje právo na vzdelanie plne uplatniť.
V tento deň prajem našim učiteľom veľa síl, trpezlivosti a odhodlania do ďalšej práce a najmä, aby čo najskôr mali takú vládu, ktorá bude brať tieto ich oprávnené požiadavky konečne vážne.