Vzdelávanie je dnes oveľa dynamickejšia oblasť, ako pred 25 rokmi. Už ho nemožno jednoducho ohraničiť budovami škôl či obdobím detstva a dospievania. V modernej spoločnosti sa má prelínať prakticky všetkými fázami života ľudí, bez ohľadu na vek a situáciu, v ktorej sa nachádzajú. Vzdelávanie má byť pre ľudí potrebným zdrojom poznania, hnacím motorom osobného rozvoja, významným predpokladom úspešného pracovného života, ale aj schopnosti porozumieť ostatným a spoločne s nimi utvárať budúcnosť krajiny.
Na Slovensku sa k vzdelávaniu nepristupuje komplexne, s pohľadom upretým do budúcna. Obvykle sa naň nazerá len ako na štruktúru školských budov, jedální, telocviční a rezortných organizácií, ktoré je potrebné nejako riadiť, financovať a kontrolovať v horizonte jedného fiškálneho roka, nanajvýš jedného volebného obdobia.
Vzdelávanie sa nepovažuje za živý proces učenia, kvalitu ktorého určuje miera naplnenia očakávaní a nárokov ľudí, ktorí sú v procese vzdelávania kľúčoví. Zužuje sa na systém vzdelávacích inštitúcií, ktorých hlavnou úlohou je spĺňať formálne pravidlá a produkovať na trh práce absolventov s potrebnými vysvedčeniami, diplomami a certifikátmi.
Slovensko málo reaguje na významné zmeny v oblasti vzdelávania, ktoré sú uplatňované vo svete. Súčasná vzdelávacia politika neberie do úvahy najnovšie zistenia v oblasti pedagogiky, psychológie, neurológie a ďalších vied, ktoré odhaľujú, ako funguje ľudský mozog a ako možno tieto zistenia využiť v procese učenia. Neberie do úvahy ani spoločenské trendy a výzvy, pred ktoré tieto nastupujúce zmeny spoločnosť stavajú.
Súčasná vzdelávacia politika nemotivuje ľudí k skutočnému celoživotnému učeniu sa. Nepodporuje ich v snahe neustále zlepšovať svoje vedomosti a zručnosti rôznymi formami a spôsobmi, ani pre nich nevytvára dostatočne pestrú ponuku rozmanitých vzdelávacích príležitostí.
V dôsledku takéhoto prístupu súčasná podoba vzdelávania na Slovensku zaostáva nielen za okolitými krajinami, ale najmä za skutočnými potrebami modernej spoločnosti.
- významne zvýšiť objem finančných prostriedkov smerovaných do vzdelávania,
- identifikovať problémy v širšom spoločenskom kontexte, berúc do úvahy trendy spoločenského vývoja v rôznych oblastiach, nie iba v oblasti školského systému,
- ponúkať také riešenia, ktoré reagujú nielen na aktuálne problémy, ale umožnia rozvíjať vzdelávanie v dlhodobej perspektíve 15-20 rokov,
- nekopírovať cudzie modely, ale návrhy na zmeny posudzovať na pozadí zahraničných skúseností, aby sa neprepásla možnosť vyhnúť sa zbytočnému opakovaniu chýb, z ktorých sa v iných krajinách už poučili,
- do diskusie o potrebných zmenách vťahovať odbornú aj širokú verejnosť, najmä rodičov a mladých ľudí,
- usilovať o konsenzus na prioritách naprieč politickým spektrom,
- lepšie reagovať na potreby detí a mladých ľudí – sú vo vzdelávacom systéme tí najdôležitejší, sú zdôvodnením samotnej existencie škôl a dávajú zmysel práci učiteľov,
- opustiť prekonanú predstavu, že „vzdelávať sa“ znamená „chodiť so školy“ – za základný prvok moderného vzdelávacieho systému považovať nie školské budovy, ale vzdelávacie programy a dynamický proces učenia sa,
- zrušiť zbytočné obmedzenia, ktoré dnes deťom, žiakom, študentom a aktívnym dospelým ľuďom komplikujú vstup do vzdelávania, postup na vyššie vzdelávacie stupne a kariérny rozvoj,
- otvoriť vzdelávacie cesty tak, aby žiadna z nich nebola vopred uzavretá či už pre jednotlivcov alebo pre celé skupiny ľudí,
- prepojiť formálne vzdelávanie vo vzdelávacích inštitúciách s neformálnym a informálnym učením sa tak, aby sa ich efekty navzájom dopĺňali,
- podporovať pestrosť vzdelávacej ponuky pre deti, tínedžerov i dospelých, prehlbovať flexibilitu vzdelávacích služieb a vytvárať funkčné nástroje na garantovanie ich kvality,
- dať krídla inovatívnosti a kreativite, ktoré vo vzdelávaní nevznikajú príkazom od ministerského stola, ale len systematickou podporou toho najlepšieho, čo iniciatívni ľudia presadzujú do praxe,
- budovať moderný vzdelávací systém na silných stránkach súčasného školského systému a inšpirovať sa prácou skúsených pedagógov a ďalších odborníkov, oddaných svojmu povolaniu,
- uznať a podporiť aj tie iniciatívy, ktoré pôsobia v neformálnom prostredí neziskových organizácií a ktoré dnes často suplujú nielen kreativitu ale aj odbornosť tam, kde ich formálny školský systém nedokáže dostatočne rozvinúť.